Botrányos műalkotások
2014. november 09. írta: ArtLove

Botrányos műalkotások

Minden kornak megvan a maga botrányművészete. Ami az 1900-as évek elején felháborítónak számított, az ma már teljesen elfogadott, nem sokkolja a kiállítások látogatóit. Vajon azok a műalkotások, amelyek napjainkban közfelháborodást keltenek, 100 év múlva ugyanígy alapműnek fognak számítani?

 

Pablo Picasso: Avignoni kisasszonyok, 1907.

Pablo Picasso Avignoni kisasszonyok című műve a maga korában számos botrányt keltett, és bár még ma is sokkolja a látogatókat, a modern képzőművészet egyik alapművének számít. A kép nem avignoni nőket ábrázol, hanem a barcelonai Avignon utca egyik bordélyházában dolgozó öt meztelen prostituáltat, akik közül ketten afrikai maszkot viselnek. A festmény teljes mértékben szakít a hagyományos szépségeszménnyel, illetve a látványt a tapasztalat alapján visszaadó ábrázolással, térszerkezettel. Ezt a művet tekintik a kubizmus nyitó alkotásának.

 

Pablo Picasso: Avignoni kisasszonyok, 1907.

(Forrás: MoMA

 

Marcel Duchamp: Szökőkút, 1917.

Marcel Duchamp a Független Művészek Társasága által szervezett 1917-es kiállításon mutatta be Szökőkút nevű alkotását. A mű nem más, mint egy piszoár R. Mutt 1917. aláírással ellátva. Akkor a művésztársadalom és a kritikusok is elutasították a műtárgyat, botrányosnak, trágárnak és közönségesnek tartották, olyannyira, hogy a Szökőkútat bemutató kiállítás is elutasította. Mára azonban a 20. század egyik legnagyobb művészeti alkotásává vált. Marcel Duchamp nevéhez számos ready-made alkotás köthető, melyek szándéka, hogy a művészi értéket átruházza egy közönséges, hétköznapi tárgyra, azzal, hogy olyan helyen állítja ki, ahol a látogatók művészi alkotások látványához szoktak, és így más szemmel tekintenek a kiállított hétköznapi tárgyakra is.

 

 Marcel Duchamp: Szökőkút, 1917.

(Forrás: TATE)

 

Damien Hirst: A halál fizikai képtelensége egy élő elméjében, 1991.

Az 1991-es A halál fizikai képtelensége egy élő elméjében című alkotása, melyet a londoni Saatchi Galériában mutattak be, tette Damien Hirst-öt világszerte ismertté. Egy formaldehiddel töltött tartályban egy 4 méter hosszú tigriscápatetem lebegett. Az elpusztult élőlényt a művészet rangjára emelte, és ezzel jócskán megnövelte az értékét. A cápát a galéria tulajdonosa Hirst kérésére mindössze hatezer fontért vásrolta, azonban a műalkotás 2004-ben 6,5 millió fontért kelt el. Szerepel híresebb művei között ugyancsak formalinban úszó zebra és aranyozott borjú is.

 

 Damien Hirst: A halál fizikai képtelensége egy élő elméjében, 1991.

(Forrás: Damien Hirst)

 

Marc Quinn: Self, 1991.

Marc Quinn brit képzőművész karrierje a 90-es években indult a Young British Artists nevű csoport tagjaként. Legtöbb alkotása megosztó, és a művészvilágban is számos vitát generál. Szobrai anyaghasználata egyáltalán nem nevezhető hagyományosnak. A márvány, bronz, arany, ólom és üveg mellett a vér, széklet, jég is gyakran alapanyagul szolgál szobraihoz. 1991-es Self című alkotása a saját véréből készített fejszobra, amelyhez 4,5 liter vért vett le magától öt hónapon keresztül. Az életnagyságú fejszobrot egy hűtőrendszer tartja -12 Celsius fokos hőmérsékleten. Ezt az alkotást, ahogy Hirst A halál fizikai képtelensége egy élő elméjében című munkáját is Charles Saatchi vásárolta meg 13 000 fontért.

 

 Marc Quinn: Self, 1991.

(Forrás: Saatchi Gallery)

 

Damien Hirst: For Heaven’s Sake, 2008.

Damien Hirst-öt igazi botrányművészként tartják számon. A For Heaven’s Sake című alkotása egy több mint 8 ezer gyémánttal, valamint platinával kirakott csecsemő koponya, amely egy XIX. századi kórbonctani gyűjteményből származik. Az alkotással Hirst hatalmas botrányt kavart, számos szülői szervezet tiltakozott ellene, ugyanis szerintük ez a mű sérti azoknak a szülőknek az érzéseit, akik elvesztették gyermeküket. A művészt elmondása szerint az azték művészet inspirálta. Szerinte, ha egy koponyára nézünk, akkor a halált látjuk, de ha a vég ilyen szép, akkor reménnyel tölt el.

 

Damien Hirst: For Heaven’s Sake, 2008.

(Forrás: Damien Hirst)

A bejegyzés trackback címe:

https://allyouneedisart.blog.hu/api/trackback/id/tr346878327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása