10 festmény, amit mindenki ismer
2015. január 29. írta: ArtLove

10 festmény, amit mindenki ismer

2. rész

Előző bejegyzésemben bemutattam már öt híres festményt, most pedig újabb öt ismert alkotásról írok részletesebben.


Pablo Picasso: Guernica, 1937

Pablo Picasso 1937-es festménye a háború okozta borzalmak jelképévé vált, az értelmetlen és embertelen szenvedés és a pusztítás szimbólumává. A mű azt mutatja meg, hogy a háború milyen szörnyűséges hatást gyakorol az egyénekre, valamint azt, hogy az áldozatok többnyire részben, vagy egészben ártatlan civilek. A művész a spanyol polgárháborúban a Baszkföldön található Guernica elleni légitámadásra válaszul készítette a festményt, a köztársasági kormány felkérésére. Az alkotás 1937-ben a párizsi Világkiállításon Spanyolországot képviselte, majd világszerte bemutatták számos múzeumban. A festményt ma a madridi Museo Regina Sofia múzeumban lehet megtekinteni.

 Pablo Picasso: Guernica, 1937

(Forrás: Artistic Line)

 

Salvador DalÍ: Az emlékezet állandósága, 1931

Salvador DalÍ a szürrealizmus egyik legismertebb alakja. Már 18 évesen a madridi Szépművészeti Akadémián tanult, ahonnan később kizárták, mert az egyik vizsgán a professzoroknak azt mondta, hogy sokkal intelligensebb náluk. Művei aprólékos pontossággal megfestett látomások. Az emlékezet állandóságáról a következőképpen nyilatkozott: „A puha órák nem mások, mint az idő és a tér paranoia-kritikai érett, különc és magányos camembert-ei.” Az alkotást jelenleg New York-ban tekinthetjük meg a Modern Művészetek Múzeumában.

Salvador DalÍ: Az emlékezet állandósága, 1931

(Forrás: Wikipedia)

 

Jan Vermeer: Leány gyöngy fülbevalóval vagy Turbános nő, 1665 körül

Jan Vermeer Rembrandt mellett a holland aranykor másik legnagyobb festője. Kortársai megbecsülték művészetét, azonban halála után évszázadokig elég csekély elismerést kapott. A festőről és műveiről is nagyon keveset tudunk, így erről a festményről is. A képet sejtelmessége miatt az Észak Mona Lisájának is nevezik. Jelenleg a hágai Mauritshuisban található.

Jan Vermeer: Leány gyöngy fülbevalóval vagy Turbános nő, 1665 körül

(Forrás: Wikipedia)

 

Sandro Botticelli: Vénusz születése, 1484-1486

Sandro Botticelli a korai reneszánsz idején a firenzei iskola egyik legjelesebb képviselője volt. A festmény Vénusz, a szépség istennőjének születését ábrázolja, amely a szépség megjelenésének szimbóluma a Földön. Néhány szakértő szerint Lorenzo de Medici megbízásából készült az alkotás. Ma a festmény a firenzei Uffizi Galériában látható.

Sandro Botticelli: Vénusz születése, 1484-1486

(Forrás: Wikipedia)

 

Eugene Delacroix: A szabadság vezeti a népet, 1830

Eugene Delacroix, francia festő, a romantikus festészet egyik legnagyobb hatású alkotója. A szabadság vezeti a népet Franciaország emblematikus festményévé vált. A kép középpontjában egy plebejus nő az utcai barikádok fölött lengeti a francia zászlót, és a szabadság szimbólumává emelkedik. Az alkotást a párizsi Louvre-ban tekinthetjük meg.

Eugene Delacroix: A szabadság vezeti a népet, 1830

(Forrás: Les Grands Peintres)

A bejegyzés trackback címe:

https://allyouneedisart.blog.hu/api/trackback/id/tr547120841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2015.01.30. 10:28:57

Miért is kellene minden mázolmányt ismerni, és miért pont ezeket? Csak azért mert híresek? Hát picinyem, lófaszt a seggedbe, nem fogok elsüllyedni, mert ezek közül többet még rusnyának is tartok, nemhogy nem ismerem!

OkoskaTo:rp 2015.01.30. 10:41:09

Csak úgy érdeklődésképp kérdezem: Te vajon hány, a maga területén hasonló kaliberű matematikai tételnek tudod legalább a nevét? (Azt már nem is kérdem, hogy magát a tételt. Neadjisten a bizonyítását.) Csak hogy ki a bunkó.

Ancilla 2015.01.30. 10:42:11

@Magánvéleményem: Nyilván oka van, hogy miért híresek ezek a festmények (és nem mázolmányok). Azért híresek, mert kimagasló művészi értékkel rendelkeznek.

Szerintem sem kell elsüllyednie annak, aki ezeket nem ismeri, de elgondolkodhat rajta, hogyan lehetne kicsit fejleszteni az általános műveltségét...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 10:54:51

@Magánvéleményem: @OkoskaTo:rp:
bunkókáim! Az feltűnt, hogy amit idehánytatok, annak semmi köze a poszthoz? Egy hozzátok hasinló, degenerált korcs írja a címlapos ajánlókat, anélkül, hogy a poszt szerzőjével egyeztetne. Szóval nálatok nagyobb barom jincs ezen a blogon. :D

Ssipak 2015.01.30. 10:56:27

aki nem ismeri ezeket süllyedjen, kb vermeert kivéve mindegyik ismertem 14 éves koromban...

Kacsura 2015.01.30. 10:56:35

@Magánvéleményem: Elsüllyedni talán valóban nem kell, ezért, de mázolmánynak nevezni ezeket a képeket.....hááát...

erol 2015.01.30. 10:59:19

@Magánvéleményem: Igazad van! Nem beszélve arról a förtelmes ricsajról amit klasszikus zenének hívnak, meg az ostoba versekről. Okádék az egész, inkább menjünk a kocsmába, vagy nézzünk TV t, csak nehogy Fellini vagy Pasolini film legyen benne mert attól is kifordul a belem. Nem lehetne inkább fociról írogatni?

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 11:01:56

Guernicával a mai napig úgy voltam, hogy a jobb felső sarokban egy magát megadó, kissé torz Süsü klón van. Már gyerekként sem értettem, mit keres ott. Most fedeztem fel, hogy az egy ember, csak kicsit másképp kell nézni. :)
---------
Dalít régebben nem tudtam értékelni, de ez a képe most nagyon megfogott. Pedig régóta ismerem. Úgy tűnik, hangulat kérdése (is).

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.01.30. 11:03:37

Nem értem a kiválasztás alapelveit. Szerintem tök szubjektív, és attól hogy valaki nem ismer közűlük egyet-kettőt (persze nem mindegy, hogy melyiket), még nem biztos, hogy fideszes. No mindegy.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 11:03:50

@Ssipak: ha Vermeert nem ismerted, az a csodálatos oktatási rendszer hibája. Én rajzórán találkoztam vele. És az nem tegnap volt.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 11:07:35

@erol: óvatosan, mert az ostobák egyik jellemzője, hogy nem értik a szarkazmust sem az iróniát! ;)
Egyébként ahogy korábban említettem, ezek a cīmlapos "ajánlóra" ugrottak, a posztot nem látták. A címlapos faszt viszont büntetni kellene, mert gyakran hamisítja a posztok tartalmát. Ahogy most is... bár a hamisítás talán nem a legjobb kifejezés rá.

ArtLove 2015.01.30. 11:23:59

@Magánvéleményem: @OkoskaTo:rp: @Ancilla: @pythonozok: @Ssipak: @Kacsura: @erol: @Torghelle AIR Sándor: @Simlicske:
Köszönöm a véleményeket! Tény, hogy a kísérőszöveget nem én írtam, és nem is volt beleszólásom, de nem volt semmi rossz szándékom a poszttal. A művészet az én személyes ügyem, szeretném picivel több emberhez eljuttatni, hátha legalább egy pillanat erejéig felkeltem az érdeklődésüket. Senkit nem nézek le amiatt, hogy nem ismeri ezeket a festményeket, teljesen szubjektív volt a kiválasztás alapja is. Néhány évvel ezelőttig engem sem érdekelt túlzottan a művészet, nem volt jó rajz vagy művészettörténet oktatásban részem. De pár éve felfedeztem magamnak a művészetet, és azóta tart a szerelem. Matematikai tételeknek nem tudom a nevét azokon kívül, amiket az érettségire kellett anno tudni, de igazán becsülöm azokat az embereket, akik értenek a matekhoz, fizikához vagy bármihez.

mojoking77 2015.01.30. 11:37:06

@pythonozok: nonono... Hinye de fel lett valakinek huzva a kis onerzete...
Gondolom no vagy (mar csak a hsz stilusabol kiindulva).
Valoban alapveto alkotasok, celszeru ismerni mindet. Jobbat kerdezek. Hanyat lattal mar eloben? (Nekem eddig negy pipa, Firenzeben meg nem voltam). Ja, hogy a nyaralas nem csak a horvat tengerpartrol szolhat?

Muad\\\'Dib 2015.01.30. 11:41:54

@mojoking77:
Ezt vajon miért neki írtad...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 11:45:01

@mojoking77: gondolom, buzi vagy. Már csak a hozzászólásod stílusából kiindulva. A többi... bocs, de ez egy sznob seggfej tökéletes jellemrajza. Láttad eredetiben? És? Hova szarjak ettől? Tényleg arra vered a farkad, hogy eredetiben láttad? Szánalmas. Megérteni egyiket sem fogod soha.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 11:46:09

@Muad\\\'Dib: mert annyi esze van, mint a másik két kreténnek. Vagy mert ő az a korcs, aki a címlapos ajánlót írta.

Kyria 2015.01.30. 11:47:52

A felsorolásban említett festmények mindegyike valóban olyan híres és ismert, hogy egy kicsit is kulturált ember okvetlenül felismeri. Sajnos ezekből egyedül a Botticelli képet volt szerencsém élőben is látni, ami a valóságban sokkal jobban elveszítette a színeit, mint ahogyan a monitoron, vagy egy ezzel foglalkozó albumban megjelenik.

odamondó 2015.01.30. 12:03:28

@erol: mondjuk a pasolini filmtől éppen kifordul a beled.

mojoking77 2015.01.30. 12:05:54

@pythonozok: Na, ez mar valamivel heteroszexualisabb ferfiez illo hozzaszolas volt. Gondolom az elozo utan kihisztizted magad..
Szoval, az megy, hogy fikazz, de az nem hogy erdemben valaszolj egy kerdesre. Vagy annyira nem is erdekel a muveszet, csak jol esik itt "faszkocsogbuzizni" (elnezest a szerzotol), hamar az Indez kirakta a fooldalra.

BTW, visszaolvasgattam a blogot, egesz jo.

mojoking77 2015.01.30. 12:06:33

@Muad\\\'Dib: Az o hozzaszolasaig jutottam el, ott adtam fel :)

Muad\\\'Dib 2015.01.30. 12:14:37

@mojoking77:
Az eljutott az agyadig, hogy ő azon volt kiakadva, az index okosai miért érzik feljogosítva magukat arra, hogy megváltoztassák egy cikk mondanivalóját, a degenerált ajánlószövegeikkel? Meg, hogy mások miért támadnak neki a blog szerzőjének?
Kétlem, ezt alighanem nem fogtad fel, mert még mindig hülyeségeket irkálsz neki.
Sehol nem írt semmi rosszat a szerzőről.

mojoking77 2015.01.30. 12:16:52

@Muad\\\'Dib: Nem a szerzorol. Nehany kis idiota poennak vette az egeszet mire o, varj idezek:
"bunkókáim! Az feltűnt, hogy amit idehánytatok, annak semmi köze a poszthoz? Egy hozzátok hasinló, degenerált korcs írja a címlapos ajánlókat, anélkül, hogy a poszt szerzőjével egyeztetne. Szóval nálatok nagyobb barom jincs ezen a blogon. :D"
Szerinted?

Muad\\\'Dib 2015.01.30. 12:19:21

@mojoking77:
Szerintem teljesen igaza van. Ketten kiakadtak a szerzőre olyan miatt, amit nem ő írt, hanem más (aki direkt változtatott a mondanivalón). Szerinted?

pacagánycsök 2015.01.30. 12:40:38

@pythonozok: bazmeeeeg... Süsü a sarokben. CANNOT. BE. UNSEEN. Utállak.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2015.01.30. 12:46:02

Öt festmény látható, alatta meg megy a tébolyult, vérgőzös anyázás...

Én mindenesetre köszönöm a szerzőnek a bejegyzéseit, nagyon jó ez a blog.

Csigataposó 2015.01.30. 12:46:58

Kerdes miert pont ez az ot. Mona Lisa, Adam teremtese, az utolso vacsora, barmelyiket kiszoritja a listarol de a sikoly vagy csillagos ej is beferhet 4.-5 helyre es akkor meg mindig ott tartunk, hogy a tisztelt szerzo a festeszetet leredekualta sekelyesen a nyugateuropai feteszette. Mert ha tenylegesen altalanos muveltsegrol gondolkodunk akkor a nagy hullam is kihagyhatatlan....

fhdgy 2015.01.30. 12:48:46

Kire vonatkozik, hogy el kell süllyednie? Ez nagyon kultúra függő. Mondjuk egy kínainak, japánnak, bármennyire is művelt, nem kell elsüllyednie. Lehetne sorolni a kivételeket. Lehet, hogy nem ők a kivételek, hanem mi vagyunk a "bevételek"!

Muad\\\'Dib 2015.01.30. 12:53:06

@fhdgy:
Ezt neked sem ide kéne írnod, hanem annak, aki az ajánlót írta.

Csigataposó 2015.01.30. 12:54:40

@Csigataposó: Hehe most nezem hogy ez masodik resz es altalam hianyoltak pont elsoben vannak. Akkor mar csak a nagy hullam hianyzik meg a tobbi nem "nyugateuropai" festmeny.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.01.30. 13:01:11

elég rövidke ismertetők vannak a képek mellé. Azt hittem az első bekezdés alapján, hogy hosszabb dolgok lesznek.

inebhedj - szerintem 2015.01.30. 13:06:54

Mondjuk Picasso az elég kakukktojás, alig hiszem, hogy például a fenti képet elsőként meglátó emberek többsége csak úgy magától kezd utánanézegetni a munkásságának, hátha talál benne a Guernica ellenére is abszolválhatót. Így viszont azért komoly sznobizmussal kell felvérteződniük a népeknek, hogy a technikai ügyességen túl művészi szempontból értékelhetőt, netán mondanivalót találjanak egy képben, aminek lehetett volna "Vágóhíd a San Pietro utcában" vagy "Íróasztal kedd délelőtt" címet is adni.

Buncog 2015.01.30. 13:07:11

Az a 350 évvel ezelőtt festett lány egy csoda.

A sok sutyeráknak meg: all you need is fart.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 13:20:46

@pacagánycsök: akkor húzz vissza a Vogon költészetet tanulmányozni! :D
Egyébként nézd meg azt a jobb felsőben lévő alakot! (bocs, nincs kéznél megfelelő szoftver, így csak szóban tudom elmagyarázni)
Két feltartott kéz között egy egyszemű, torz sárkányfej, a szem=valójában az ember szája, az ember füle egy kretén sárkány (=Süsü) jobbra kinyújtott nyelve, míg a két szem a két orrlyuk :)

Ezt gyerekkoromban ilyennek láttam, így maradt meg bennem. Nem értettem, de Picasso az a kategória, akit soha a ...életbe' nem fogok megérteni igazán, bár ebben a képében azért van valami, ha címmel együtt nézem (hu.wikipedia.org/wiki/Guernica_bomb%C3%A1z%C3%A1sa), de cím nélkül nagyon nem tudnék mit kezdeni vele.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 13:23:17

@mojoking77: neked annyi eszed sincs, hogy érdemes legyen legalább minimális mértékben foglalkozni veled. Nálad az az értékmérő, hogy hányat láttál eredetiben. Örülj neki (mint majom a farkának), de ettől még nem fogsz többet érteni/érezni belőlük, ugyanaz az üresfejű, sznob senki maradsz.

gigabursch 2015.01.30. 13:30:09

Ami a Guernicát illeti:
Krokodil Dundee 3-ban Mick Dundee elmondja róla a tökéletes jellemzést a rendőrségen.
Jobbat én sem tudnék...

Dali:
Gyerekkorom óta úgy tudtam, hogy a kép címe: Elfolyó idő.
Mindig tanul az ember...

A gyöngyös csajszit nem ismertem. Amúgy nem fog meg. S alighanem nem is jegyzem meg.

Megjegyzem a legtöbb kép az általános iskolai Tér-Forma-Szín kiadványban benne volt, szóval aki csak egy kicsikét is nézegette - láthatta őket.

pacagánycsök 2015.01.30. 13:39:26

@pythonozok: hehe igen, értem én amit leírsz, ezért is utállak:)
Soha többé nem tudok nem Süsüt látni ott, te szemét:) Eddig emberfej volt, innentől visszavonhatatlanul és végérvényesen Süsü lett.

gigabursch 2015.01.30. 13:45:24

@pacagánycsök: @pythonozok:
Mondjuk szó se róla, gyerekkoromban én is elmerengtem azon, hogy itt ki kivel van, ezt manapsóás másképp oldják meg
(lamaszeme.blog.hu/2015/01/24/panorama_fotozas_fail_182)

Amúgy Süsü találó, végre kaptam rá egy használható választ.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.01.30. 13:54:23

@pacagánycsök: ezek szerint megint sikerült valakiben mély nyomokat hagynom. :)) Bár már kezdem megszokni. ;)

@gigabursch: mire kaptál választ? Ezt nem igazán értem...

gigabursch 2015.01.30. 13:57:11

@pythonozok:
A forma mögött húzódó alak elnevezhetőségére.
Süsü.
Nyerő...
:-)

élhetetlen 2015.01.30. 14:46:28

A posztról, és a hozzászólásokról.
Először elmesélek egy hülye sztorit. Párizsból mentünk egy napos buszos kirándulásra Mont Saint Michel-re, és már a reggeli megállónál belekeveredtem abba szituba, hogy egy olasz fiú, és egy japán kiscsaj próbál beszélgetni angolul, és nem értik egymást. Már akkor sem voltam profi angolos, azóta csak felejtek, de értettem mind a kettőt, és egyik elmondta, én elmondtam ugyanaz ugyanazon a nyelven (elvileg), és a másik megértette, és fordítva. Azaz, egész nap angolról angolra fordítottam. Elvoltunk. Másnap, jövök le a Musée d’Orsay lépcsőjén, a szívem csücske Gauguin részlegéről, mikor jön felfele a kiscsaj, kérdezi, hogy hol van Gauguin. Ugyanazt kereste. Na, ez volt az, amikor címet cseréltünk. A keletiek sokkal többet tudnak a nyugati kultúrálól, mint mi a keletiről.
A cikk nagyon jó. Amiket említ, tényleg ismerni kell. Nem kell szeretni. Nekem pl. a Mona Lisa előtt látott Sziklás Madonna sokkal jobban tetszett, jobban megfogott. A Milói Vénusz előtti teremben ott volt talán Dionysos a gyermekkel szobor, (nem biztos, hogy ez volt a címe), de háromszor visszamentem, mert teljesen elvarázsolt, most is van a lakásomban egy fénykép róla. Picassotól Moszkvában volt a Kék Harlekin, amin kifeküdtem. De, ha a híres műveket nem ismered, akkor nem mész be, és nem látod meg azt, amit meg kellett látnod.
„Élőben” látni? Londonban Van Gogh egyik napraforgója, kb 30x40-es kis kép, ami egy reprón semmit nem hoz át, beragyogja a termet. Orangerie, Párizs, Monet híres vízililiomai. Ez nekem reprón nem sokat mondott, de mikor odakerültem, abba a három terembe, hát ott is ragadtam egy teljes napra. Időnként kikéredzkedtem egy szál cigire, hogy aztán visszamennék, délután már egy kicsit gyanúsan méregettek, hogy mit is csinálok, pedig csak néztem. Egyik szoba, másik szoba. Ezt el nem tudtam volna képzelni a reprók alapján.

Androczi Balázs 2015.01.30. 14:59:39

Egy címadási szabály, amit mindenki ismer: soha nem kezdünk címet számmal.

Egyébként a két poszt igazán hasznos, hisz ezeket a festményeket a közhiedelemmel ellentétben _nem ismeri mindenki_, pedig tényleg nem ártana.

randomuser1 2015.01.30. 15:49:49

@élhetetlen: én nagyon sokáig azt hittem, a festészet egy sznobéria, ahol anyagi megfontolásból hazudnak egymásnak nem létező értékekről, aztán egyszer láttam malévics fekete négyzetét...
Erre hivatkoztam mindig, mikor a festészet talmiságáról tartottam előadást, két szín, egyszerű mértani forma, de ott, egy méterre tőle valami külön világ, ami magába szív és nem ereszt (éppenséggel, kicsit ferde is, nem nagyon, pont annyira, h zavarba hozzon, mi célból dől, és egyátalán nem kétszínű, van benne minden árnyalat, éppcsak a végeredmény látszik egyértelműnek).
És bár azóta se vagyok rajongója a festészetnek, de tudom, ez mégiscsak különleges dolog, de az iskolában nem tanítják meg és a művészettörténeti album alapján úgyse hinné el senki, találkozni kell vele személyesen :)

élhetetlen 2015.01.30. 16:09:15

@Emmanuel Goldstein: Nagyjából értjük egymást, „de az iskolában nem tanítják meg és a művészettörténeti album alapján úgyse hinné el senki,”, ez igaz, de valamit meg kell tanítani. Nem lehet elvinni minden gyereket mindenhová, de a művészettörténet, vagy egy album kedvet csinálhat ahhoz, hogy ne menjen el egy galéria mellett, hanem bemenjen. Nekem nagyon vad elképzeléseim vannak a kultúra terjesztéséről, csak ezek senkit nem érdekelnek. Például el tudnám képzelni, hogy, mivel minden színházi előadásról van felvétel, a kormány arra is költhetne, és ebbe szerintem a szerzők is belemennének, hogy fizet valami jogdíj átalányt, és létrehoznak egy országos adatbázist. Akkor az utolsó kis faluba is be lehetne rakni egy nagy képernyőt az iskolába, és este hattól, a szülőkkel együtt is meg lehetne nézni egy kiválasztott darabot, amire soha nem jutnak fel Budapestre. Tudom….biliben a kezem.

randomuser1 2015.01.30. 18:03:50

@élhetetlen: úgy értettem, nem is lehet megtanítani iskolában, személyesen kell átélni, osztályteremben elég nehezen érthető.
másutt nemtom, de pesten elég gyakral találkozom iskoláscsapatokkal színházban.

élhetetlen 2015.01.30. 18:29:14

@Emmanuel Goldstein: Na, mostmár nem értjük egymást. Nem lehet elvinni az ország összes gyerekét a világ összes múzeumába. A képzőművészettel kapcsolatban nincs más megoldás, mint az iskolában ismertetni. „másutt nemtom, de pesten elég gyakral találkozom iskoláscsapatokkal színházban” Én a vidéken élőkről beszéltem, amit úgy lehetne megoldani, amiről írtam, hogy otthon, este megnézhessenek egy Pesten műsoron levő előadást.

randomuser1 2015.01.30. 18:37:08

@élhetetlen: azért mondom, nincs rá lehetőség, ráadásul ember és korfüggő, mi és mikor tesz rá hatást és egyátalán, találkozik-e vele (engem is úgy rángattak be a tretyjakovba, magamtól biztos nem megyek be) ha egyátalán.
a színházat úgy értettem, tényleg nem tudom mit lehetne tenni a fővároson kívül, az MTVA-nak van archívuma, neten elérhető, talán iskolák kaphatnának hozzá ingyenes hozzáférést, de ez megint azon múlik, a tanárok akarják és tudják-e használni.

élhetetlen 2015.01.30. 18:45:56

@Emmanuel Goldstein: Az MTVA archívuma egy dolog, a futó (vagy futott) színházi darabok tárháza más dolog. Egyébként nem tudok elképzelni egy vidéki tanárt, akinek nem fáj a foga egy Pesten futó darabra, csak nem tud feljönni, és szerintem megnézné úgy, hogy még huszan ott vannak a faluból.

Inimma 2015.01.30. 21:43:50

Pablo Picasso Guernica c. festménye hónapokkal az eset előtt a vörös spanyol kormány megbízásából "háború" cím alatt készült el, és mutatták be a párizsi világkiállításon, csak az eset után nevezték át propaganda céllal Guernicá-ra.

Picasso eredetileg egy Joselito nevű torreádor siratójaként kezdte megfesteni a képet, amikor a köztársaságiak kormánya 300 ezer pezetát ajánlott neki - az összeget állítólag Sztálintól kapták - egy festményért, amelyet a párizsi világkiállításra akartak küldeni. Picasso módosított elképzelésén, a kép a Guernica címet kapta, de a picador sebesült lova és a bika maradt.

2015.01.30. 22:21:26

Kissé meg vagyok döbbenve, hogy aki nemcsakhogy nem ismerte ezeket a képeket, hanem durva agresszivitással reagált a posztra, milyen oktatásban részesülhetett. (Az általános műveltség hiáya nemcsak az ő hibája, hanem jelenlegi oktatási rendszerünké. Én egy átlagos, hétköznapi, műszaki végzettségű "szakbarbár" vagyok, technikumba jártam (nem pedig elit gimibe), majd a BME-re. De ezeket a képeket egytől-egyig már általános iskolás koromban ismertem. Részben rajzórán, később művészettörténet órán tanították, másrészt e képek festőinek albumai szinte kötelező részei egy családi könyvtárnak. Ráadásul az átkos Kádár rendszerben ezek a nagy alakú színes művész albumok még jóformán FILLÉREKBE kerültek, mert bár szabadság visszafogottabban volt, de óriási erővel nyomták az értékes kultúrát. Úgyhogy nem kifogás, hogy "nem tellett rá". Másrészt a műveltségi hiányokra nem adekvát válasz, hogy a másik nem ért a matekhoz. (Mert hátha mégis?) Mert érdekes módon a jó matekosok sokszor kiválóan játszanak valami hangszeren is, és értik és szeretik a komolyzenét. Bár szerintem a jazz is komoly zene.

gmihaly 2015.01.30. 22:23:46

Dalítól inkább "A polgárháború előérzete" című festménynek örültem volna, mert az "előérzet" (a francia szimbolisták is kedvelték a "présentiment" kifejezést, tehát van múltja a fogalomnak) fontos érzelem, sejtés. De Kafka írásai is "előérzetesek", hisz a korai papírmédia a letagadások, cáfolatok nagymestereként természetesen elfödte a bajt, amelyet ezáltal megnövelt - hogy Illyés Gyula Bartók-versének fontos gondolatát saját szavaimmal felidézzem.

2015.01.30. 22:25:13

@fhdgy: Egy műveltebb japán annyira "Európa buzi", hogy nagy valószínűséggel nálunk sokkal jobban ismeri ezeket a műveket...

2015.01.30. 22:54:32

Poszterkém, ha csípőből nem tudsz felsorolni legalább 20 darab második világháborús lánctalpas (na jó, lehet közte féllánctalpas is) járművet, akkor süllyedj el!
A harmadik képet egyébként a büdös életben nem láttam, pedig megfordult pár festményekről szóló fotógyűjtemény a kezeim között.

randomuser1 2015.01.30. 23:03:41

@Nyírjeslakó: látni köll, ez is irányultságfüggő, a francia, és ahhoz közeli kutúrában a forradalom előérzete igen híres, közimert, élő popkultúrális fogalom (www.youtube.com/watch?v=Eqcyt0Gwhjw), a mi germán eredetű néplelkünkben kifejezetten negatív jelenség(ugye, szerepek a spanyol polgárháborúban)..

randomuser1 2015.01.30. 23:07:10

@HUN_Sector: te is WOT-ot nyomsz, ha Tier 9-10 vagy, platoon jöhet?

2015.01.30. 23:21:26

@Emmanuel Goldstein: sorakozik jónéhány tier X a garázsban ;)

randomuser1 2015.01.30. 23:46:50

@HUN_Sector: rögtön sejtettem, mer amúgy technikatörténeti szepmontból a kutya se fogalkozna második világháborús harckocsikkal, ez nem olyan, mint a repülés, ahol a második VH-ban ért véget egy fejezet és nyílt új kor, ott kb a technológiai alapokat reszelték használhatóvá, de ami napig ugyanazt javítgatjuk...

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2015.01.31. 03:22:36

"amelyet" mindenki ismer.
Amúgy jó képek. Lehetne persze másik 50-ből is ugyanilyen érvényes 5-öt találni.
süti beállítások módosítása