Szerelemben, háborúban
2014. október 25. írta: ArtLove

Szerelemben, háborúban

Robert Capára emlékezünk

Robert Capa magyar származású fotográfus, a 20. század egyik legjelentősebb fotósa, Friedmann Endre néven született Budapesten. Idén lenne 101 éves. Rövid, de annál tartalmasabb életet élt. Negyven éves korában hunyt el, és ez idő alatt öt háborúban fotózott: a spanyol polgárháborúban, a japánok kínai inváziójakor, a második világháború európai hadszínterein, az első arab-izraeli háborúban és Indokínában. Híres, több interjúban is elhangzott mondata – „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel.” -  szerint alkotott, és ez végül az életébe is került.

 

Fred Stein: Gerda Taro és Robert Capa, Párizs, 1936.

(Forrás: The Guardian)

 

Gerta Pohorylle-lel, a német származású fotográfussal, Párizsban találkozott, és ezzel megkezdődött a fotográfia történetének legikonikusabb szerelmi kapcsolata. Együtt találták ki, hogy nevet változtatnak, annak reményében, hogy több megbízást kapjanak. Így született meg Robert Capa és Gerda Taro.

Együtt fényképeztek Spanyolországban a polgárháború ideje alatt, és változtatták meg a háborús fotógráfia természetét. Végigexponálták a háborút, egyre közelebb és közelebb merészkedve az eseményekhez. Capa itt készítette egyik legismertebb képét, A milicista hálálát, amely számos szakmai vitát indított el. A kép eredetiségét a mai napig megkérdőjelezik, egyesek szerint valódi, mások viszont beállítottnak tartják a jelenetet.

 

Robert Capa: A milicista halála, Spanyolország, 1936.

(Forrás: hvg.hu)

 

Greda Taro 1937-ben, huszonhat évesen vesztette életét Spanyolországban. Vakmerő volt, megfordult szinte az összes fronton, ahol a tilalom ellenére, szinte a tűzvonalból készítette drámai felvételeit. Egyik reggel Capa nélkül, egy kanadai újságíró társaságában fényképezett, amikor elszabadult a pokol. A lány egy sebesülteket szállító teherautó oldalára kapaszkodva próbált kijutni a tűzvonalból, amikor egy tank ütközött az autónak. Taro másnap belehalt a sérüléseibe. Capa első fotóalbumát, az 1938-ban megjelent Death in the Makinget ugyan még Gerda Tarónak ajánlotta, azonban a kötetben a spanyol polgárháborúról készített közös képek már Robert Capa-fotókként kerültek a köztudatba. A közös felvételekből, sőt az egyértelműen Taro által rögzített képekből az idők folyamán Capa-fotók váltak. A világ lassan elfelejtette a riporternőt, és csak 1994-ben fedezte fel újra a közvélemény.

 

Robert Capa: Gerda Taro és egy köztársasági katona, Spanyolország, 1936.

(Forrás: artmagazin.hu)

 

Capa csak 1943-ban kapott megbízást, hogy a második világháborúról tudósítson. Az amerikai katonákat kísérte Észak-Afrikában, majd Szicíliában, és 1944. június 6-án ő volt az egyetlen fotós, aki a partraszállók első hullámával Normandiába érkezett. Még aznap hazautazott, hogy a képeket előhívja, azonban a laborban az egyik asszisztens állítólag annyira kíváncsi volt a képekre, hogy az előhívás után a szárítóban az átlagosnál magasabbra állította a hőfokot, és a képek nagy része, 8 teljes kép és további három fotó bizonyos részei kivételével, megsemmisült. A megmaradtak is elmosódtak.

 

Robert Capa, Franciaország, Normandia, Omaha Beach, 1944. június 6.

(Forrás: fotoklikk.hu)

 

Robert Capa tragikusan rövid életet élt. Halálához végül elhivatottsága vezetett. Indokínában a LIFE magazin megbízásából tudosított a függetlenségi háborúról, amikor egy felderítő út során, a parancsnok figyelmeztetése ellenére, felmászott egy dombra, hogy látképet készítsen. Taposóaknára lépett, amely felrobbanva, azonnal megölte.

 

Robert Capa utolsó fekete-fehér képe

Robert Capa: Thai Bính, 1954.

(Forrás: Mai Manó Ház)

 

Capa kalandos és termékeny életet élt, több ezer képet készített. Hagyatéka gondozására öccse, Cornell Capa alapítványt hozott létre, amelyből később létrejött az International Center of Photography. A világ egyik leghíresebb háborús fotográfusa volt, aki képes volt az életét is kockáztatni a drámai felvételek érdekében.

 

2014. november 10-én a New York Művész Páholyban (1073 Budapest, Erzsébet körút 9-11.) A nő, aki megteremtette Robert Capát – Gerda Taro és a sajtófotózás hőskora című esten Robert Capa és fotóriporter társa, Gerda Taro élete, munkája és szerelme elevenedik meg. Az esten hazánk kiváló szakembereivel: Bánkuti András, Friedmann Endre és Kallos Bea fotóriporterekkel és Kincses Károly fotótörténésszel hallgathatunk meg egy beszélgetést, Nagypál Gábor színművész által pedig megelevenedik Robert Capa és Gerda Taro élete. Ezen túl a Capa Kortárs Fotóművészeti Központ egy különleges installációval készül az estre.

Időpont: 2014. november 10. 19:00

Helyszín: New York Művész Páholyban (1073 Budapest, Erzsébet körút 9-11.)

A bejegyzés trackback címe:

https://allyouneedisart.blog.hu/api/trackback/id/tr726831469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása